در تاریخ سینما کمتر کسی به اندازه یوناس مکاس تاثیر قابل توجهی بر جریان فیلمسازی به خصوص سینمای مستقل داشته است. مکاس که به همراه برادرش بعد از جنگ جهانی دوم از اردوگاههای اسرای جنگی به آمریکا آمد، زبان انگلیسی را هم از سینما رفتن آموخت و کمکم این علاقه بی بدیلش به سینما منجر به پاگیری و رشد سینمای مستقل آمریکا شد. مکاس این روزها آماده میشود تا نود و یکمین سالروز تولدش را در پایان سال میلادی جشن بگیرد ولی با این وجود هنوز در میان ادبیات سینمایی فارسی آنچنان چهره شناختهشدهای نیست. فیلمها و احساسها تلاشی است جمعی برای معرفی و گسترش کارها و نوشتههای مکاس. این پرونده پیشتر در آخرین شماره فصلنامه سینما و ادبیات شروع شده بود و حالا به دلیل محدودیت فضای چاپ در فضای مجازی ادامه پیدا کرده است. پرونده ای اینترنتی برای یوناس مکاس . پرونده ای که به پیشنهاد وبلاگ فیلم ها و احساس ها (بابک کریمی) به این وسعت و گستردگی شکل گرفت. روایتیهایی که از این به بعد گاهی در اینجا ظاهر میشوند، ترجمههایی هستند از نوشتههای مکاس در هفتهنامه ویلج ویس در باب سینمای آن روزهای جهان.
ناگهان بالتازار
نویسنده: یوناس مِکاس
قبل از اینکه چیزی بگویم، بروید و ناگهان بالتازاررا در سینمای نیویورک ببینید. فیلمِ برسون بلیغترین صدای سینماست که میتوانید این هفته در نیویورک ببینید و بشنوید. تمام حرافیهای همهی نویسندههای سینما رنگ میبازد و تمام فیلمهای نمایش داده شده در نیویورک دربرابر ناگهان بالتازار دود میشوند. ما به سینما میرویم، راجع به فیلمها بحث میکنیم و همهچیز روبراه است و ناگهان فیلمی مثل این میآید و تمام چشمانداز سینما -استاندارد و کیفیتاش به عنوان یک زبان، یک هنر و یک شیوهی گفتار- تغییر میکند و تمام آن سینمایی که ما را بر اساس زندگی روزبهروز خوشحال میکرده در نیستی ناپدید میشود. جدیت، محتوا، استخوانبندی، خونِ زندگی و هنر، برای لحظهای کوتاه، برای یک هفته در نیویورک، دوباره پایهگذاری میشود.
دوشنبه، شهریور ۱۱، ۱۳۹۲
سینما به روایت مکاس - اولین روایت
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر